Werving uitbesteden

door 19 maart 2020w&s uitbesteden0 Reacties

Zodra de termijn van een toezichthouder in het zicht komt staat u voor een belangrijke keuze. Gaan we de werving uitbesteden of doen we het in eigen beheer. Wij geven u 5 redenen waarom het verstandig is te kiezen voor uitbesteden.

5 REDENEN WAAROM U DE WERVING VAN TOEZICHTHOUDERS MOET UITBESTEDEN

01.

Diversiteit

Een item dat voor iedere Raad van Toezicht of Raad van Commissarissen een thema is. Een thema dat makkelijker uitgesproken is dan gerealiseerd. Diversiteit nastreven vraagt om een andere aanpak. Dat begint al bij het formuleren van de vacaturetekst en het bepalen waar de vacature pubkiek gemaakt wordt. 

Onze ervaring is dat u het meest succesvol bent in het realiseren van diversiteit door potentiele kandidaten actief te benaderen. En dat kunt u beter aan een onafhankelijke partij overlaten.

02.

Onafhankelijkheid

Met het uitbesteden van de werving stap je bijna letterlijk over je eigen netwerk heen. Dat heeft ook een positief effect op diversiteit en biases, andere redenen om uit te besteden.

Maar het zorgt er ook voor dat uw bestaande relaties niet onder druk komen te staan. Een afwijzing ontvangen is nooit leuk, een afwijzing van iemand uit het relatienetwerk al helemaal niet.

03.

Je biases de baas zijn

Klinkt makkelijk, maar vooroordelen hebben is zo oud als de mensheid. Daar ontkomt niemand aan, het gebeurt ons ook. En toch is dat de reden waarom u de werving moet uitbesteden. U moet iemand van buiten betrekken bij de invulling van de vacature. Iemand die u scherp houdt op de doelstelling die u nastreeft.

De veilige keuze ontlopen zeg maar. Want herken je jezelf in de ander, dan is het voor jou al snel een geschikte kandidaat. Maar dat wordt meer gedreven door het feit dat je de ander begrijpt, op waarde kunt schatten. Maar is dat een verijking van het team? 

 

04.

Professionaliteit

Toezichthouden is een vak, waar grote verantwoordelijkheden mee gepaard gaan. Dat vraagt om professionals. En dus ook om een professionele werving. Te vaak zien we vacatures en procedures voorbij komen die niet synchroon lopen met de zwaarte van de rol en het imago van de organisatie. Een gemiste kans, want een professional is daar gevoelig voor. 

Mark Simons is gespecialiseerd in het bemiddelen van Commissarissen voor Investeringsfondsen, Participaties, Structuurvennootschappen of andere publiek/private structuren.

Daarnaast regelmatig betrokken bij het werven van toezichthouders met een financieel profiel voor publieke organisaties.

Mark Simons
Partner Delfin impact executives

06 - 523 76 775

Stel uw vraag aan Mark Simons van Delfin Executives

05.

Transparantie

Naast diversiteit en onafhankelijkheid is transparantie een van de topics binnen toezichthouden. Dan kunt u maar beter de schijn van het ‘old boys network’ uitschakelen en de werving uitbesteden.

 

Share This