Betalen, of je komt in de problemen. Oplichters hebben de nieuwe Europese privacyregels ontdekt en ruiken geld

18-06-2018 | privacy | 0 Reacties

Heeft uw bedrijf of organisatie zijn best gedaan om aan de nieuwe Europese AVG-richtlijnen te voldoen? En wilt u dat kenbaar maken op uw website? Voor slechts 195 euro per jaar mag u een keurmerk-label op uw site plaatsen van de Nederlandse firma AVG-Keurmerk. ‘Daarmee bent u ervan verzekerd dat u voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy’, klinkt het in een mail die tal van bedrijven en organisaties recent ontvingen.

Maar wacht nog even met die overschrijving, want de claim is totale onzin. Een keurmerk voor AVG bestaat namelijk niet. ‘Er bestaat geen checklist die je kan afgaan om te concluderen of je in orde bent met de AVG. ‘De regelgeving is vaag en legt de verplichting op alle redelijke maatregelen te nemen. Maar de beoordeling of iemand wel of niet in orde is, die is altijd subjectief en ter beoordeling aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Het keurmerk van het Nederlandse bedrijfje is dan ook compleet waardeloos. Bovendien deinst de mail niet terug voor een streepje platte chantage. Ze claimt een ‘nauwe samenwerking met de AP en dreigt wie binnen 7 dagen niet met geld over de brug komt, daar aan te geven. Dat zou leiden tot ‘torenhoge boetes, persoonlijke aansprakelijkheid en negatieve aandacht’.

De dreigende toon van die brief is duidelijk alleen maar bedoeld om de betrokken ondernemers of organisatis te intimideren zodat ze betalen.

In het ZOG van de AVG-regelgeving zijn wel meer oplichters opgedoken. Ik vrees dat sommige bedrijven of organisaties zich toch in de val zullen laten lokken. Nog een praktijkvoorbeeld: een ondernemer werd door zijn leverancier geadviseerd om al zijn printers buiten te gooien en nieuwe te kopen. Anders zou hij niet in orde zijn met de AVG.

Overal zie je individuen opstaan die een graantje willen meepikken van die paniek-hype. Wees dus op u hoede en laat bij twijfel u organisatie beoordelen (bijvoorbeeld door DataWorx) of uw privacybeleid voldoet aan de AVG.

Ber Hensels is gecertificeerd Compliance Officer en als partner verbonden aan DataWorx. DataWorx ondersteunt en adviseert organisaties bij het implementeren en onderhouden van de AVG en Compliancy-onderwerpen.

Ber Hensels CCP
Lead Data Protection & Compliance Officer

linkedin email telefoon 06-523 41 695

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This